Lees voor Vergroot Verklein
Bekijk alle Cicero zorggroep locaties
Vergroten/verkleinen
Cliƫnt en Cicero zorggroep medewerker

Kirstens #corona-ervaring

Ook onze topper Kirsten (wijkverpleegkundige Cicero Thuis) vertelt over haar ervaringen met corona. Hoe corona haar werk en dat van haar collega’s veranderde en natuurlijk hoe corona van invloed was op het dagelijks leven van de cliënten.

“Corona, je hoorde ineens niets anders meer.
Ik was met mijn gezin bij mijn schoonouders op visite toen ik een telefoontje kreeg van mijn teammanager. Die middag zou een crisisoverleg plaatsvinden. Er werd ons een vreselijk plaatje geschetst, maar gelukkig lag er ook een plan klaar.

Medewerkers waren bang en hadden veel vragen. Net als onze cliënten. Ook zagen wij dat cliënten de zorg tijdelijk stopten, omdat familie de zorg op zich ging nemen. “Wij kwamen bij zóveel mensen over de vloer,” hoorden wij dan.

Bang, ja iedereen was bang!
De straten waren vrij leeg, maar wij van de thuiszorg reden nog rond. De verwachting was dat onze cliënten met bosjes tegelijk besmet zouden raken. Wij hielden rekening met vele overlijdens. Het grote wachten begon.

Medewerkers gaven terug dat het fijn was om toch dat extra stukje aandacht te kunnen geven aan onze cliënten, nu het gemis van familie zo groot was. Cliënten die bijna het gehele jaar binnen zaten, voelden zich eenzaam en opgesloten door de maatregelen. Als zíj dit al zo voelden, dan al helemaal de cliënten die op hun oudere dag een hele weekplanning hadden. Wat was het fijn om toch de zorg te kunnen leveren en voor onze cliënten dat ze de voor hen vertrouwde gezichten zagen in deze tijd.

Gelukkig zijn er in de wijk Heerlerheide en Hoensbroek, waar ik werkzaam ben, geen cliënten of medewerkers positief getest op corona. Wat was dit fijn!

Toen kwam er de 2de golf. Deze heeft ons harder geraakt. Wij zagen veel meer medewerkers uitvallen met verkoudheidsverschijnselen. Veel ochtenden was het raak, een ziekmelding. Dit betekende de route onderverdelen onder de routes die eigenlijk al vol stonden. Het was rennen voor de medewerkers. Ook zaten er cliënten in quarantaine of waren in afwachting van een coronatest. Mondkapjes, handschoenen, desinfectie en schorten. Het lijkt niet aan te slepen en waar dit in het begin zo raar voelde, was het nu helaas al normaal geworden om ze te dragen of te gebruiken.

Naast de zorg was ook het stukje voorlichting en advies ontzettend belangrijk. Cliënten begrepen niet altijd wat maatregelen inhielden of zagen het nut niet in van de maatregelen.

Ik zie dat wij één team zijn en ons betrokken voelen bij Cicero Thuis. Door de zorg volgens plan te leveren, de protocollen te volgen en hetzelfde advies plus voorlichting te geven, kunnen wij rust creëren bij cliënten en bij anderen een duidelijke boodschap uitdragen.”

De kernwaarden van Cicero staan dan ook in deze coronatijd centraal: vriendelijk, vertrouwd en vakkundig!