Algemene onderwerpen
De cliëntenraad behandelt altijd algemene onderwerpen en geen individuele cliëntsituaties. Heeft u een individuele klacht, dan verwijzen wij u naar de folder ‘Cliëntvertrouwenspersoon’ of de klachtenregeling cliënten Cicero Zorggroep.
Belangrijkste rechten cliëntenraad
Over bepaalde, in de wet vastgelegde, onderwerpen moet de zorgaanbieder de cliëntenraad altijd raadplegen en heeft de raad ook speciale bevoegdheden. De Wmcz (Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen) geeft aan wanneer deze rechten gelden en hoe ze moeten worden toegepast.
Een cliëntenraad heeft verschillende rechten, de belangrijkste zijn:
Recht op informatie
Een zorginstelling geeft de cliëntenraad alle informatie die het nodig heeft om de belangen van cliënten te behartigen.
Recht om te adviseren
De cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd de raad van bestuur en management adviseren.
Recht om een bestuurslid voor te dragen
De cliëntenraad mag ten minste één persoon bindend voordragen voor de benoeming als lid van de raad van toezicht. Ook mag de cliëntenraad advies geven over een profielschets voor een bestuurslid en voor een lid van de raad van toezicht.
Alle rechten van de cliëntenraad zijn geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018).
Contact
Heeft u een vraag, advies of opmerking voor de cliëntenraad, laat het weten! Wij zijn erg geïnteresseerd in uw mening. Voor de contactgegevens van de lokale cliëntenraden klikt u op de link van de betreffende locatie in de lijst hiernaast.
Heeft u een algemene vraag voor de Centrale Cliëntenraad? Mailt u dan naar centraleclientenraad@cicerozorggroep.nl