Cicero Zorggroep
Cliƫnt en Cicero zorggroep medewerker

Domotica voorbeelden

Enkele voorbeelden van toegepaste zorgtechnologie bij Cicero

Monitoren via beeldscherm
Door cliënten ’s nachts op diverse momenten op afstand (via de camera en een beeldscherm) te monitoren, zijn de hinderlijke nachtrondes met zaklampen overbodig geworden. Cliënten worden niet meer gestoord in hun nachtrust en kunnen veel beter doorslapen. Dit geeft meer rust, waardoor onze zorgmedewerkers gemakkelijker kunnen inspelen op de behoefte van het moment. Voor cliënten die onrustig zijn of gaan dwalen is er nu veel meer aandacht en tijd, bijvoorbeeld om midden in de nacht samen een kopje thee te drinken om weer even tot rust te komen.

Hals-/polszender
Met een hals- of polszender kan de cliënt direct een oproep plaatsen en via een kastje aan de muur een spreekluisterverbinding met een zorgmedewerker tot stand brengen. Voorheen ging er bij een cliënt-oproep een pieper af bij de zorgverlener, die haar werk moest onderbreken en naar de kamer moest lopen om te kijken wat er aan de hand was. Nu is er meteen contact, waardoor er in dringende gevallen snel gehandeld kan worden. In de vele niet dringende gevallen volstaat vaak een antwoord op de vraag, een geruststellend praatje of de aankondiging dat er iemand aankomt. Zorgverleners worden door dit nieuwe systeem aanzienlijk minder gestoord in hun werkzaamheden, waardoor er meer gerichte aandacht mogelijk is voor cliënten.

Dwaaldetectie
Binnen het zorgcentrum kunnen zones geprogrammeerd worden waarbinnen een cliënt met een pols-/halszender zich vrij kan bewegen. De zones worden begrensd door onzichtbare dwaaldetectiepunten in het hele pand. Zo hebben cliënten in verschillende stadia van dementie zoveel mogelijk bewegingsvrijheid en op individuele basis wordt gekeken wat nog wél mogelijk is. Waar de één niet meer verder kan dan de eigen afdeling, is het voor een ander nog best te doen om naar het restaurant of de tuin te gaan.